Maryam Habibi och Natalia Manilova Videla driver UF-företaget No Stress UF.

Vi valde att intervjua tjejerna nu innan julmässan den 8 december som hålls på Kungsmadskolan.

Produktbeskrivning

– Vi säljer laddare i form av ett armband. Genom ett klick kan du välja att antingen ha den runt armen som ett armband eller öppna den och använda den som laddare tillsammans med en powerbank, säger Maryam.

Ansvarsområden

De är två personer som driver företaget, därför har de valt att dela på allt ansvar inom alla områden och har inga specifika personliga titlar inom företaget.

Något de är noggranna med är att de dubbelkollar alltid med varandra innan de gör något och utför det sedan.

– Dock så har ekonomi och inköp hamnat på mig, med tanke på att jag är den enda i företaget som är myndig och därför läggs detta ansvar automatiskt på mig, säger Maryam.

Tidigare säljtillfälle i Bländapassagen

– Inför Bländapassagen hade vi planerat lite sämre än vad vi hade kunnat göra. säger Maryam och Natalia.

Tjejerna berättar att de planerade sent och visste inte riktigt hur deras monter skulle se ut och vart de skulle få tag på ett bord. Trots att allt gjordes i sista minut så lyckades de ändå uppnå sina mål för dagen, berättar Maryam och Natalia.

– Det var otroligt kallt och vi kunde knappt känna av våra kroppar men det var värt det,  säger de. Maryam berättar att det var deras första gång de fick stå vid en monter och sälja på riktigt och hon tyckte att det gick jättebra, de sålde slut på alla bullar och kakor som hade bakats.

No stress UF’s  bästa säljtips

Vi frågade tjejerna om de hade några tips för andra som snart också ska ställa upp på julmässan, som svar fick vi:

– De bästa tipsen vi skulle ge är nog främst att alltid hålla energin uppe och vara positiv trots omständigheterna vilket i detta fall för oss var kylan. Locka alltid kunderna till er, antingen visuellt eller med någon dryck som till exempel kaffe, glögg eller chokladmjölk”.

Maryam och Natalia berättar att de tror att kunden stannar kvar och pratar en liten stund när de tagit sin dryck och då får man chansen att övertyga kunden om att man säljer en bra produkt. Till slut fick vi ett tredje och sista tips:

-Planera i god tid och ta hjälp av familj och vänner så att det blir så bra som möjligt och inte bara något man kastar ihop i sista minuten.

Text: Adelina Kurti, Natalia Novak och Melisa Suljic

Foto: No Stress UF